IMC Basis zoekt coördinator 0.4 FTE

BASISSCHOOL DE VUURTOREN BEGINT MET IMC BASIS en zoekt coördinator
Veel vergaderen, brieven schrijven en lobbyen bij gemeenteraad, bedrijven en stichtingen hebben voor het team van De Vuurtoren succes gehad. Hun ambitie wordt gerealiseerd. Als eerste school in Lelystad beginnen zij samen met IMC Weekendschool in januari 2018 met de IMC basis. Voor dit initiatief zijn we op zoek naar een Coördinator IMC Basis Lelystad
Wil jij deel uitmaken van een ambitieuze stichting die staat voor onderwijsvernieuwing? Ben jij nieuwsgierig naar de wereld en op zoek naar mogelijkheden om leerlingen, vak-experts, bedrijven en het reguliere onderwijs met elkaar te verbinden? Ben jij een gedreven onderwijsondernemer die IMC Basis helpt groeien? Sta jij sterk voor een grote groep leerlingen (10-12 jaar)? Wij horen graag jouw verhaal!

Wat is een IMC Weekendschool?
IMC Weekendschool is een school voor aanvullend onderwijs voor gemotiveerde jongeren. De weekendschool is begonnen in zogeheten sociaal economische achterstandswijken, maar wil model staan voor een onderwijsideaal voor alle jongeren. De weekendschool biedt een driejarige opleiding voor jongeren gericht op het ontwikkelen van brede algemene kennis en het ontdekken van individuele interesses. Op de zondag maken deze jongeren kennis met uiteenlopende vakgebieden uit de wereld van techniek, cultuur, maatschappij, zorg en het bedrijfsleven. In drie jaar maken ze kennis met bevlogen professionals. Daarbij stimuleren we onze leerlingen om met volle overtuiging hun interesses en talent te volgen en brengen we hen de vaardigheden bij die hen helpen hun doelen te bereiken. Elke les richten we zo in dat er momenten zijn die de leerlingen bijblijven, die hun horizon verbreden en hen de drive geven om voor hun dromen te gaan. Na drie jaar hebben gediplomeerden toegang tot het IMC Alumni programma met een inspirerend vervolgaanbod, onderlinge uitwisseling, gerichte masterclasses en concrete carrièrekansen.
De weekendschool heeft als centrale doelstelling dat jongeren geïnformeerd en gemotiveerd in het leven staan. Concreet wordt in het programma gewerkt aan drie doelstellingen:
• Toekomstperspectieven verbreden
• Zelfvertrouwen vergroten
• Versterken van verbondenheid met de Nederlandse samenleving

IMC Basis
IMC Weekendschool heeft een programma ontwikkeld om het mogelijk te maken weekendschoolonderwijs te integreren in het basisonderwijs: IMC Basis. Op geselecteerde basisscholen bieden wij 3 uur per week weekendschoolonderwijs aan onder reguliere lestijd, waarbij leerlingen en inspirerende vakexperts (gastdocenten) elkaar ontmoeten. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de docenten van de klas waarbij we de integratie van weekendschoolonderwijs en het reguliere onderwijs tot stand brengen. Met dit programma wordt weekendschoolonderwijs breder verspreid en kunnen meer kinderen profiteren van de positieve effecten.

De functie van coördinator 0.4 FTE (16 uur)
De Coördinator organiseert de werving, instructie en begeleiding van de gastdocenten, de voorbereiding en de uitvoer van de lessen.
Deze functie wordt op basisschool De Vuurtoren uitgevoerd (obs De Vuurtoren in Lelystad, dag en tijdstip nog te bepalen). We verwachten dat er één dag per maand in Amsterdam wordt gewerkt.

Taken en verantwoordelijkheden
• De kwaliteit van het onderwijsprogramma waarborgen volgens de principes van IMC Basis
• Opzetten van vakken in samenwerking met gastdocenten (vrijwillige professionals)
• Opbouwen en onderhouden van een sponsor- en gastdocenten netwerk rondom de school
• Werven, instrueren en begeleiden van gastdocenten, klassendocenten en vrijwilligers
• Een goed opgebouwd dagprogramma opstellen met vakdoelen en lesdoelen
• In samenwerking met gastdocenten en reguliere docenten uitvoeren van de lessen
• Evalueren van de lessen en verstrekken van gegevens aan het centrale IMC Basis team
• Brug slaan tussen het IMC Basis concept en de kernddoelen van het reguliere onderwijs en de docenten hierin mee nemen
• Pro actief nadenken over integratie van weekendschoolonderwijs en reguliere onderwijs.

Wat bieden wij jou?
Een zelfstandige baan met veel afwisseling en vrijheid. Je werkt in een inspirerende en informele werkomgeving met gedreven collega´s die hart hebben voor jongeren en onderwijs.
In eerste instantie ontvang je een jaarcontract, ingaand op 1 januari 2018. Het salaris is ingeschaald in functiegroep C, startend op € 2.385 op basis van 40 uur en afhankelijk van ervaring.
Wat bied jij ons?
Je hebt affiniteit met de doelgroep en het weekendschoolconcept. Je bent een organisatietalent (HBO/ academisch denkniveau) en communiceert vlot met verschillende doelgroepen. Je bent relationeel sterk en beschikt over een groot inlevingsvermogen. Hierdoor kun je goed schakelen tussen leerlingen, docenten en gastdocenten uit verschillende disciplines. Je bent ondernemend, creatief, zelfstandig, stressbestendig, flexibel, komt met nieuwe ideeën en stelt je open op. Je bent een échte teamplayer en levert een bijdrage aan je eigen IMC Basis school net als aan andere afdelingen van IMC Weekendschool.

Herken je jezelf in dit profiel?
Solliciteer!
Stuur dan jouw sollicitatiebrief voorzien van CV naar sollicitatie@weekendschool.nl t.a.v. Gemma Beij.